loading...

دیجی کنکور

سید محمد حسینی بازدید : 138 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

یک داوطلب برای موفقیت در کنکور سراسری علاوه بر داشتن مطالعه خوب درس‌ها نیازمند عوامل دیگری نیز برای رسیدن به رشته مورد علاقه خود هست. از جمله کار‌هایی که باعث بهتر نتیجه گرفتن داوطلبان در جلسه آزمون سراسری می شود می توان به بالا بودن سرعت تست زنی اشاره کرد.

کنکوری‌ها برای اینکه بتوانند سرعت تست زنی خود را افزایش دهند نیازمند راهکارهایی هستند که ما سعی داریم در این مقاله به این نکات اشاره کنیم.

تمرین و تکرار زیاد برای افزایش سرعت تست زنی

چیزی که ما مدام از ابتدای سال به کنکوری‌ها گوشزد می‌کنیم و از اهمیت آن برای موفقیت در سر جلسه آزمون می‌گوییم زدن تست در قالب تست آموزشی برای یادگیری مفاهیم درسی و هم‌چنین زدن تست آزمونی برای محک خوردن داوطلب است. تست آزمونی برای این است که خود را در شرایط آزمون قرار دهید تا در زمان مشخص بتوانید به تعداد سوالات معین هر درس پاسخ دهید. هر درس را که مطالعه می کنید حتما پس از مطالعه اقدام به زدن تست آموزشی بکنید. تست آموزشی برای دروس محاسباتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پس از تسلط به همه سر فصل‌های یک مبحث در زمان‌های خاصی به خصوص قبل از برگزاری آزمون آزمایشی اقدام به زدن تست آزمونی بکنید و مطمئن باشید نتایج بسیار بهتری را کسب خواهید کرد. در مطالب قبلی سایت محصل ایرانی نحوه زدن تست آزمایشی و تست آزمونی را توضیح داده‌ایم برای اینکه در این باره بیشتر بدانید به مقاله “روش صحیح تست زدن برای کنکور” مراجعه کنید.

استفاده از تکنیک‌ها برای افزایش سرعت تست زنی

وقتی که در منزل تست آزمونی می‌زنید و یا در هنگامی که در سر جلسه آزمون آزمایشی هستید، سعی کنید به سوالات هر درس در کمتر از زمان قانونی مربوط به آن پاسخ دهید. با این کار در انتهای پاسخ گویی به سوالات مربوط به دفترچه عمومی و اختصاصی زمانی اضافی در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بتوانید به سوالاتی که قادر به پاسخ گویی آن نبودید بپردازید. با این کار از وقت هدر دادن بر روی سوالاتی که نمی‌توانید به آن ها پاسخ دهید جلوگیری می‌کنید. یادگیری تکنیک زمان های نقصانیدر اجرای این کار به شما خیلی کمک میکند. هم‌چنین در طول پاسخ گویی به سوالات هر دفترچه کنار سوالاتی که از نظر شما پاسخ گویی به آن‌ها وقت گیر است علامت ضربدر بگذارید تا بتوانید بعدا به آن‌ها رجوع کنید.

شروع نیمسال دوم و تقویت مهارت آزمون دادن

از مهم ترین کارهایی که باعث افزایش مهارت شما در آزمون دادن می شود افزایش تعداد آزمون هایی است که در منزل از خود می‌گیرید و خود را در شرایط کنکور قرار می‌دهید. با شروع نیم سال دوم و نزدیک شدن به کنکور لازم است که در طول هفته از خود آزمون‌های زمان‌ دار بیشتری بگیرید. طبیعتاً هرچه بیشتر در زمان تعیین شده به تعداد سوالات مشخص پاسخ دهید هم سرعت شما در پاسخ گویی به سوالات بیشتر خواهد شد و هم چنین دقت شما نیز بالا خواهد رفت.

نکات ساده (اما به شدت به درد بخور):

  1. در هر جلسه‌ی آزمون زمان داری که در منزل برگزار می‌کنید، برای اینکه تا حدودی شکل و شمایل آزمون کنکور را داشته باشد دو یا سه درس را انتخاب کنید. (هم چنین تعداد مباحثی که برای هر درس انتخاب می کنید بهتر است بیش از دو مبحث باشد).
  2. توصیه داریم حداقل در طول هفته دو تا سه مرتبه به زدن آزمون های زمان دار اقدام کنید.
  3. بهتر است در برنامه ریزی میان دو آزمون آزمایشی خود، روز و تعداد درس هایی را که قصد دارید در خانه به صورت تست آزمونی کار کنید را مشخص کنید.
  4. هنگام زدن تست های زمان دار حتماً این تکنیک را تمرین کنید که بتوانید به راحتی از روی سوالاتی که قادر به پاسخ گویی آن‌ها نیستید و یا زمان زیادی برای پاسخ گویی به آن‌ها نیاز است را کنار بگذارید. (در آزمون سراسری نمره منفی محاسبه می شود پس بهتر است به سوالاتی که از درستی آن ها اطمینان دارید پاسخ دهید).
  5. نکته‌ای که گفتنش برای هزار مرتبه هم از ارزش آن نمی‌کاهد این است که در سر جلسه آزمون نیاز نیست به همه سوالات پاسخ دهید. فقط و فقط به سوالاتی پاسخ دهید که از درستی پاسخ آن اطمینان دارید. این کار به افزایش سرعت تست زنی شما کمک می کند.
سید محمد حسینی بازدید : 110 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

ر اساس رنگ‌ها سه دسته کنکوری داریم: سیاه خاکستری سفید

رنگ سفید از مشخصات کنکوری‌هایی است که موقع مطالعه کاملاً درگیر درس خواندن هستند و بازدهی مطالعه‌شان بالاست.

رنگ سیاه مخصوص کنکوری هاییست که لای کتاب را وا نمی‌کنند و در کل نتیجه کنکور برایشان اهمیتی ندارد، به قول خودشان هر چه باداباد!

تعداد زیادی از کنکوری‌ها خاکستری‌اند!

کنکوری‌های گرفتار در حوزه خاکستری چگونه هستند؟

شروع به درس خواندن می‌کنند هنوز ۱۰ دقیقه نگذشته موبایلشان را چک می‌کنند، متوجه می‌شوند دوستشان پیام داده پاسخش را می‌دهند. ۱۰ دقیقه دیگر می‌خوانند و وسوسه می‌شوند که سری به شبکه‌های اجتماعی بزنند. بعد از نیم ساعت موبایل را کنار می‌گذارند و دوباره سر درس بر گشته و کمی مطالعه می‌کنند. در ادامه درس خواندن به فکر این می‌افتند از سرجایشان بلند شده تا به آشپزخانه بروند و چیزی بخورند. همان موقع سریالی را که مادرشان نگاه می‌کند پخش می‌شود، میخکوب می‌شوند و یک ساعتی هم سریال نگاه می‌کنند و دوباره برای مطالعه به اتاق خود بر می‌گردند!

خاکستری‌ها درسی را که بیشتر از ۱ ساعت خواندنش طول نمی‌کشد در ۴ ساعت تمام می‌کنند. در دفتر برنامه ریزی‌شان روزانه ۱۲ ساعت مطالعه ثبت شده است اما همیشه درصدها و نمرات پایینی کسب می‌کنند.

خاکستری‌ها نه کاملاً درس می‌خوانند و نه کاملاً درس خواندن را کنار گذاشته‌اند.

واقعا مشکل خاکستری چیست؟

اتلاف وقت زیاد و بازدهی مطالعاتی پایین از مشکلات اساسی این دسته از کنکوری‌هاست. ساعت‌ها مطالعه با بازدهی پایین دارند و کاری که باید در یک روز انجام شود در یک هفته انجام می‌دهند. سرعت پیشرفتشان کند است و در آزمون نتیجه دلخواهشان را نمی‌گیرند، مدام با خودشان می‌گویند: «من که اینهمه درس میخونم چرا پیشرفت نمی‌کنم»

خودتان را از رنگ خاکستری به رنگ سفید ارتقا دهید!

دوستان عزیزم ما که با هم تعارف نداریم! وقتی می‌گوییم: «۵ ساعت درس خوندم» در واقع داریم خودمان را گول می‌زنیم. مدت زمانی که مثلا مشغول خواندن بودیم مهم نیست، آنچه واقعا اهمیت دارد مطالعه‌ی مفید است. چقدر از این ۵ ساعت را واقعا مطالعه کرده‌ایم؟! آیا همه‌ی ۵ ساعت با توجه و تمرکز کامل فقط صرف یادگیری شده است؟ چقدر از این زمان حواس‌مان به موبایلمان بوده است؟ چند بار در این ۵ ساعت نتوانستیم طاقت بیاوریم و موبایل را چک کردیم و به تلگرام یا اینستاگرام سر زدیم؟ در واقع اینکه چه کار کردیم اهمیتی ندارد، نکته مهم این است که زمانمان ممکن است صرف هر چیزی شده باشد به‌جز یادگیری!

خودتان را با ساعت‌ها درس خواندن بدون بازدهی فریب ندهید. معمولا ۴ ساعت درس خواندن کنکوری‌های خاکستری معادل ۹۰ دقیقه درس خواندن افراد رنگ سفید است. اگر یک ساعت درس می‌خوانید تمام تمرکزتان روی درس باشد. در این صورت بازده مطالعاتی شما بالا خواهد رفت و از درس خواندن لذت می‌برید.

موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • موبایلتان را هنگام درس خواندن خاموش کنید و حتماً آن را از جلوی چشمتان دورش کنید.
  • اجازه گشت و گذار در اینترنت را هنگام مطالعه به خودتان ندهید.
  • به خانواده بگویید هنگام درس خواندن با شما صحبت نکنند و بگذارند روی مطالعه تمرکز کنید.
  • وقتی درس می‌خوانید فقط به درس خواندن فکر کنید و کار دیگری انجام ندهید.
  • اگر اتاق مطالعه دارید حتما در آن را ببندید تا تمرکزتان به هم نخورد.
  • در طول مطالعه تمام انرژی خود را روی خواندن کتاب بگذارید و درباره موارد اضطراب آور فکر نکنید.
  • در تمام لحظاتی که مطالعه می‌کنید زندگی شما در یک چیز خلاصه می‌شود: درس خواندن
  • همیشه به یاد داشته باشید که برای چه هدفی تصمیم گرفتید مطالعه را برای کنکور شروع کنید. هیچوقت با غرق شدن در روزمرگی به هدف خود خیانت نکنید.
  • هر وقت چیزی حواستان را هنگام مطالعه پرت کرد با خودتان بگویید «خب، بسه، برگردیم سر درس»

 

سید محمد حسینی بازدید : 117 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

سوالات تستی فراتر از سوالات تشریحی

در کشور ما راه تحصیل در مقاطع بالا و ورود به دانشگاه شرکت در آزمون سراسری است. آزمونی که در آن سوالات چهار گزینه ای مطرح می شود و داوطلب برخلاف سال های قبل که در امتحانات مدرسه روزی یک درس را به صورت تشریحی امتحان می دادند باید خود را برای این شرایط محیا کنند که در یک زمان مشخص به سوالات همگی دروس پاسخ بدهند و بتوانند با ذهنی قدرتمند از همه مطالبی که آموخته اند استفاده کنند. از این رو مهم ترین تفاوت این آزمون با امتحانات مدرسه این است که در این آزمون شیوه نگارش سوالات متفاوت شده است و جواب سوال به همراه سه گزینه دیگر در اختیار داوطلب قرار می گیرد و داوطلب باید به آن پاسخ دهد و از طرفی برخلاف امتحانات مدرسه داوطلب می بایست قدرت پاسخ گویی به پرسش های همه دروسی که در طول چهار سال مطالعه کرده است را داشته باشد. داوطلبان زیادی وجود داشتند که با اینکه در امتحانات مدرسه و امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان نتایج درخشانی کسب کرده اند ولی از انجا که نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند در آزمون سراسری با مشکل مواجه شدند و نتوانستند نتیجه دلخواه خود را کسب کنند.

تست زنی آموزشی روشی برای یادگیری بهتر مطالب

بر همین اساس داوطلبان کنکور در سال چهارم با این گونه پرسش ها که سوالات چهار گزینه است بیشتر آشنا می شوند و با شرایط جدید سر و کله می زنند. مشاوران تحصیلی معتقدند که پرسش های چهار گزینه ای سوالاتی هستند که در جهت یادگیری و تثبیت هر چه بیشتر مطالب به آن ها کمک می کند. این تست ها که برای یادگیری مطالب استفاده می شود تست های آموزشی نام دارند و زمان مشخصی برای پاسخ گویی آن ها در نظر گرفته نمی شود و فقط هدف از زدن این تست ها یادگیری هر چه بیشتر مطالب و تسلط به آن هاست.

تست زنی به شیوه زمان دار

اما با توجه به این موضوع که در آزمون سراسری داوطلب باید در زمان مشخصی به سوالات پاسخ دهد یک داوطلب صرف زدن تست آموزشی نمی تواند به موفقیت صد در صدی در تمامی دروس برسد. داوطلب بعد از انجام دادن همه کار های لازم برای تسلط به یک درس از جمله زدن تست آموزشی، خلاصه نویسی، حاشیه نویسی و مرور مطالب …… نیازمند این امر هم هستند که تست هایی را مطابق آزمون سراسری به صورت مجموعه ای در زمان مشخصی پاسخ دهند. از آذر ماه خیلی از داوطلبان به صورت جدی تست های زمان دار کار می کنند که باعث افزایش دقت و سرعت العمل داوطلب در پاسخ گویی به سوالات می شود. زیادند آن دسته از داوطلبانی که اظهار می کنند در آزمون های زمان دار وقت اضافه هم می آورند، این ها در زمان گذاری مشکل دارند و اغلب به علت سرعت زیاد در پاسخ گویی سوالات دقت آن ها پایین می آید و نمی توانند در صد های خوبی کسب کنند.

با افزایش زدن تست های زمان دار کم کم این مشکل داوطلبان هم کم می شود و هر درس را در وقت مخصوص به آن درس پاسخ می دهند و درصدشان افزایش پیدا خواهد کرد.

داوطلبانی که کم کم به زدن تست های زمان دار روی می آورند، می توانند به خوبی از عهده زدن تست های چند درس بربیایند و جلسه آزمون را به خوبی مدیریت کنند و برخلاف خیلی از داوطلبان که بدون زدن تست های زمان دار در آزمون های آزمایشی خود شرکت می کنند و دچار سردرد و ذهن خسته می شوند دچار این مشکلات نشوند.

از این رو توصیه اکید ما به همه داوطلبان آزمون سراسری این است که از این زمان حتما تست های زمان دار را کار کنند و به این نکته توجه داشته باشند که بهتر است مثلا برای هر شب سه تا چهار درس و برای هر درس ده تا پانزده تست را به صورت مجموعه ای و در زمان مشخص پاسخ بدهند تا بتوانند در آزمون های آزمایشی خود و کنکور سراسری فرایند انتقال ذهنی از یک درس به درس دیگر را به خوبی انجام دهند.

توصیه: مطمئن باشید هر چه قدر حجم تست های که در طول هفته کار می کنید بیشتر باشد حتما نتایج درخشان تری نیز کسب خواهید کرد . هیچ وقت فکر نکنید تعداد تست هایی که زده اید کافی است و دیگر نیاز به زدن تست ندارید. بلکه می بایست برای هر درس تعداد بسیار زیادی تست را در قالب آموزشی و زمان دار پاسخ دهید و حتی بعضی از تست ها را برای چند بار پاسخ دهید. حتما تعداد تست هایی را که برای هر درس می زنید در کنار ساعات مطالعه خود در دفتری یادداشت کنید و سعی کنید هفته ای حداقل پنج تا ده تست به تعداد تست های هفته قبلی خود بیفزایید.

هشدار: توجه به این نکته ضروری است که زدن تست های زمان دار آخرین مرحله برای آمادگی قبل از آزمون است و بهتر است تا زمانی که به مطالب آموزشی دروس تسلط کافی پیدا نکرده اند به سراغ تست های زمان دار نروند.

سید محمد حسینی بازدید : 126 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

در کنکور سراسری داوطلبان دیگر شاهد سوالات تشریحی نخواهند بود و باید عادات مطالعاتی خود را عوض کنند و سوالات تشریحی که هر ساله برای موفقیت در امتحانات مدرسه می دانند را فراموش کنند و به صورت تستی و نکته ای و با دید بسیار دقیق و جزئی مطالب را فرا بگیرند چرا که خصوصا در سال های اخیر شاهد تست های بسیار ترکیبی و مفهومی تری نسبت به کنکور های سال های گذشته هستیم. دانش آموزان مثل سال های قبل دیگر در یک روز یک درس را امتحان نمی دهند بلکه تمامی دروس را به صورت کلی در قالب تعدادی تست ۴ گزینه ای در آزمونی برگزار می کنند که برای موفقیت باید دروس را به نحوی صحیح مطالعه کنند تا از پس آن بر بیایند.

چند نوع تست زنی داریم:

تست آموزشی: هدف از تست آموزشی همان طور که از نامش پیداست آشنایی با:

۱- مفهوم کلی درس آموخته شده

۲- آشنایی با نکات و ریزه کاری های فصل مطلب مورد نظر

۳- دید طراحان کنکور سراسری برای  طرح سوال ازین فصل

۴- آشنایی با بخش های مهم هر فصل که تعداد تست بیشتری هر ساله از ان طرح می شود

۵- آشنایی با بخش هایی از فصل مربوطه که امکان طرح سوال ترکیبی با دیگر فصول را نیز دارد می باشد.

دانش آموز در تست های آموزشی زمان برایش اهمیتی ندارد و فقط هدف یادگیری است و باید راه حل های مختلف حل تست ها را بیاموزند.

برای تست های آموزشی در دروس تخصصی مثل ریاضیات فیزیک و مسائل شیمی و مبحث ژنتیک از درس زیست شناسی حل تست های متنوع در تعداد زیاد را توصیه می کنیم البته که اگر مثلا برای مبحث خازن از درس فیزیک ۱۵۰ تست آموزشی مد نظر دارند می توانند در ۳ قالب ۵۰ تایی یک شب در میان تست ها را پاسخ دهند.

نکته: توجه به این مطلب ضروی است که تست هایی که قادر به پاسخ گویی آن ها نیستید و یا از نظر خودتان بار علمی مناسبی دارد را علامت دار کنید تا در نوبه های بعدی نیز آن ها را مجددا حل کنید.

نکته: در دروس عمومی و به طور کلی دروس حفظی و مفهومی حل بیش از ۳۰ تست را توصیه نمی کنیم چرا که مطالبان یادتان است و فقط تست های خودتان را هدر داده اید بهتر است بعد از گذشت ۴۸ ساعت از مطالعه این دروس اقدام به زدن تست آموزشی کنید.

تست آزمونی: در تست های آزمونی داوطلب می بایست تعداد تست های مشخصی را در وقت مشخص شده ای پاسخ دهد و هدف بالا رفتن سرعت عمل داوطلب و کاهش بی دقتی آن ها باشد. توصیه ما برای تست های آزمونی دروس محاسباتی در نظر گرفتن ۳۰ تست و برای دروس حفظی و مفهومی ۵۰ تست است بهتر است تست های آزمونی در حد فاصل ۳ روز مانده به آزمون آزمایشی زده شود.

تست های جمع بندی: هدف از این تست ها به نوعی زدن تیر خلاص است. داوطلب بعد از تست های جمع بندی میبایست به تمامی مطالب دروس مطالعه شده واقف باشد. این تست ها به صورت مجوعه ای زده می شود و مانند کنکور سراسری کل دروس را شامل می شود. این تست ها نیز وقت مشخص دارد علاوه بر این تصحیح آزمون بعد از پاسخ گویی نیز توصیه می شود. این تست ها در دوران جمع بندی در ماه های اردیبهشت و خرداد زده می شود. تست های کنکور های سراسری ۱۰ سال گذشته منبع بسیار مناسبی برای آرمون های جمع بندی است.

نکته پایانی: مدنظر داشته باشید که در کنکور سراسری فقط و فقط سواد شما مورد ارزشیابی قرار نمی گیرد. داوطلبان بسیاری بوده اند که با معدل های عالی ۲۰ و ۱۹ توفیقی در کنکور کسب نکرده اند. چرا که هنر آزمون دادن از ویژگی های بسیار شاخص داوطلبان قدرتمند است که سرعت عمل و بی دقتی کم از ویژگی های بارز این داوطلبان است که با زدن تست های بیشمار به این ویژگی ها مصلح شده اند. به هیچ عنوان فقط به مطالعه نپردازید چرا که مطالعه بدون تست و آزمودن خود اصلا فایده ای نخواهد داشت.

از طرفی زدن تست های زیاد باعث مرور مطالب توسط داوطلبان می شود. توجه داشته باشید که تعداد تست هایی که برای دروس اختصاصی می گذارید حداقل دو برابر تعداد تست های دروس عمومی باشد.

دروسی مثل ریاضی و فیزیک شاه کلید موفقیت در آن ها فقط و فقط زدن تست های بسیار زیاد در قالب های متنوع است. توجه داشته باشید که برای تست زنی برای هر درس فقط یک منبع تست زنی انتخاب کنید چرا که منبع های تست مختلف فقط شما را سردرگم می کند. لازم به ذکر است که از تست های کنکور های سراسری غافل نشوید و فقط به تست های تالیفی نپردازید.

سید محمد حسینی بازدید : 242 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

مدام فکرتان اینجا و آنجاست. زود از درس خواندن خسته می‌شوید. ساعت‌ها وقت می‌گذارید تا چهار صفحه از کتاب درسی را بخوانید و بالاخره با هر جان کندنی که هست تمامش می‌کنید. به خودتان می گویید «اگر حواسم جمع بود، اگر تمرکز داشتم، حتی نصف این مدت هم لازم نبود وقت بذارم برای این چهار صفحه!»
در جلسات مشاوره زیاد دیده‌ایم کنکوری‌هایی که آرزو دارند که بیش‌ترین بازدهی را از ساعت مطالعه خود داشته باشند. رسیدن به این آرزو فوت کوزه‌گری دارد و آن این است که در مدت زمان کمتر بیش‌ترین حجم درسی را بخوانید بدون اینکه کیفیت مطالعه قربانی شود.

چگونه در مدت زمان کمتر بیش‌ترین حجم درسی را بخوانیم 

استفاده از حداکثر توان

تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چقدر در طول روز انرژی ذهنی و جسمی‌تان بالا و پایین می‌شود؟ هر کدام از ما در بعضی ساعات فعال تر و پر انرژی تر هستیم، این ساعت‌ها بهترین زمان برای انجام کارهای مهم و ارزشمند است. در عین حال در بعضی ساعات انرژی کمتری داریم و نمی‌توانیم روی کارها به خوبی تمرکز کنیم.

بهترین راهکار برای اینکه بازدهی زیادی از مطالعه داشته باشید این است که درس‌هایی که سخت هستند و تمرکز زیادی می‌خواهند را در زمان اوج انرژی بخوانید.

در زمان افت انرژی برای تجدید قوا زمانی را اختصاص دهید. آب بنوشید، کمی قدم بزنید و یا اینکه چرت کوتاهی بزنید، البته تعجب نکنید! چرت زدن عملکرد ذهنی را بهبود می‌دهد. حتماً به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیش‌ترین بازدهی را از مطالعه داشته باشید.

یادداشت کردن کارها

تصور کنید صبح که از خواب پا می‌شوید برنامه‌ای برای روز خود ندارید. سردرگم هستید و نمی‌دانید چه درسی را مطالعه کنید. یک ساعت طول می‌کشد تا تصمیم بگیرید چه درسی را بخوانید. ساعت‌ها طول می‌کشد تا یک مبحث را تمام کنید چرا که بازه زمانی خاصی را برای خواندنش در نظر نگرفته‌اید. به این ترتیب یک روز ارزشمند خود را از دست می‌دهید. اینجاست که با یادداشت کردن کارها می‌توانید حداکثر استفاده را از روزهایتان ببرید.

آدم‌های موفق همیشه از شب قبل می‌دانند فردا چه کاری را باید انجام دهند؛ بنابراین کارهای خود را از شب قبل یادداشت می‌کنند و بر اساس اهمیت اولویت‌بندی می‌کنند. با انجام همین کار ساده می‌توانید تحولی در استفاده از روزهایتان ایجاد کنید چرا که مغز شما بهتر متوجه می‌شود چه زمانی باید روی چه چیزی تمرکز کند.

اول صبح، مهم‌ترین کارها

برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت بده می‌گوید «اول صبح مهم‌ترین کارها را انجام دهید»

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید مهم‌ترین و سخت‌ترین کار را انجام دهید. به طور مثال برای دانش‌آموزی تمایل به خواندن درس ریاضی ندارد و آن را سخت‌ترین درس ممکن می‌داند. پس بهترین راهکار این است که ریاضی را اول صبح مطالعه کند چرا که معمولاً هنگام صبح مغز انسان در بهترین حالت آمادگی قرار دارد. هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد، اما همیشه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی هست.

تمرکز، تمرکز و تمرکز

برای اینکه ساعت مطالعه شما بازدهی مناسبی داشته باشد، نیازمند تمرکز بالایی هنگام درس خواندن هستید. ایجاد تمرکز یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه باید تکنیک‌های تمرکز حواس که قبلا در سایت محصل ایرانی توضیح داده‌ایم را بارها تمرین کنید تا به نتیجه مطلوبی برسید. هر وقت هنگام مطالعه حواستان پرت شد با خودتان بگویید «ایست! برگردیم سر درس»

مقابله با وسوسه‌ها

شاید وسط درس خواندن وسوسه استفاده از موبایل به سراغتان بیاید و قصد داشته باشید چند دقیقه موبایلتان را چک کنید. دقیقاً مشکل از همین جا شروع می‌شود که شما درس خواندن را رها می‌کنید و در شبکه‌های اجتماعی پرسه می‌زنید. بهترین راهکار برای مقابله با این وسوسه‌ها خاموش کردن گوشی یا حداقل به حال پرواز (Air plan) در آوردن آن است.

فکر بزرگ، عمل کوچک

از قدیم گفتند سنگ بزرگ نشانه نزدن است! وقتی برای خودتان برنامه روزانه برای خودتان تنظیم می‌کنید حتماً میزان توانایی‌تان را در نظر بگیرید و به قول معروف لقمه برگتر از دهانتان بر ندارید. کارهای بزرگ در نظر بگیرید و آن را به چند کار کوچک تقسیم کنید تا به راحتی از عهده انجام دادنش بر بیایید.

درس‌ها را در همان روز مرور کنید

ممکن است هر روز مباحث جدیدی بخوانید بنابراین نکات مهم هر مبحث را همان روز مرور کنید. به دلیل اینکه چند روز بعد، نیاز به تلاش بیشتری برای یادآوری مطالب دارید یک مرور سریع در انتهای روز، باعث تثبیت مطالب خوانده شده و یادآوری آسان تر خواهد شد. با مرور کردن روزانه مطالب درسی در زمانتان صرفه‌جویی کنید.

سید محمد حسینی بازدید : 107 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

در مطالب قبلی به طور کامل در رابطه با روش مطالعه شیمی برای کنکور صحبت کردیم، امروز میخواهیم نکاتی رو با شما در میان بزاریم که به شدت به دردتان خواهد خورد. درس شیمی جزو دروس مهم اختصاصی است که کسب درصد های بالا در این درس می تواند شما را در راه دست یابی به رتبه دلخواه‌تان کمک کند. در این مقاله سعی داریم نکاتی کاربردی برای مطالعه این درس خدمتتان عرض کنیم.

سوالاتی که از این درس در کنکور سراسری مطرح می شود دو دسته کلی دارند:

  • دسته اول سوالات حل کردنی یا همان مسائل شیمی هستند که تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از این درس را شامل می شوند. مسائلی که دارای اعداد عجیب غریب در صورت مسئله هستند و غالباً داوطلبان از مواجهه با این گونه تست ها ترس دارند. نترسید! در عین حال که این مسائل قیافه قشنگی ندارند! اما در صورت داشتن علم مناسب قادر خواهید بود به راحتی از پس حل مسائل بربیایید. توصیه میکنم کتاب را خوب بخوانید و مثال هایش را تمرین کنید و بعد از آن به سراغ مسئله های کتاب کمک آموزشیتان بروید. البته حتما به این نکته توجه کنید که مسائل بهتر است از تست های کنکور های سراسری سال های گذشته باشد چرا که بسیاری از تست های تالیفی که در کتاب‌های کمک آموزشیوجود دارند هم سطح کنکور سراسری نمی‌باشند.
  • دسته دوم سوالات حفظی هستند که در سال های اخیر این تست ها جنبه استدلالی و مفهومی به خود گرفته‌اند و به راحتی با حفظ کردن متن کتاب های درسی نمی توانید به این تست ها پاسخ دهید و برای اینکه این تست ها را از دست ندهید توصیه می شود علاوه بر متن کتاب های درسی از کتاب های کمک آموزشی مناسب هم استفاده کنید.

نکات طلایی برای مطالعه درس شیمی

  1. حل تست در تعداد زیاد چه برای تست‌های حفظی و چه برای تست‌های محاسباتی را توصیه داریم. بهتر است این تست ها از سوالات کنکور سراسری باشد.
  2. بهتر است که به این نکته توجه داشته باشید که برای یادگیری بعضی مباحث فصل های دیگری پیش نیاز هستند، پیشنهاد میکنم آن ها را مطالعه کنید مثلا قبل از مطالعه مبحثی مثل اسید و باز با مطالعه فصول ترکیبات یونی در بیشتر فهمیدن مباحث به خود کمک کنید. برای حل مسائل مختلف تسلط به واکنش های کتاب های درسی مورد نیاز است.
  3. مطالبی مثل فکر کنیدها و بیشتر بدانیدها و آزمایش کنیدها مورد توجه همه قرار نمی گیرد در حالی که مطالعه این مباحث به فهم هر چه بیشتر مباحث کمک می کند.
  4. از خلاصه نویسی در دفترچه یادداشت و حاشیه کتاب های درسی غافل نشوید و تمامی برداشت های خود را از متون کتاب درسی و هم چنین از تست هایی که می زنید یادداشت کنید.
  5. در انتهای مطالعه هر مبحث حتما اقدام به زدن تست های آموزشی بکنید و در طول هفته در زمان معین تعداد تست های مشخصی را پاسخ دهید که سرعت عمل و دقت شما را افزایش می دهد.
  6. به طور میانگین تقریباً تعداد سوالات یکسانی از کتاب های شیمی دبیرستان مطرح می شود و اهمیت یکسانی برای طرح شدن تست در کنکور دارند. از کتاب شیمی دوم دبیرستان ۱۰ تا ۱۱ تست کتاب شیمی سوم دبیرستان ۹ تا ۱۰ تست و هم چنین از شیمی پیش دانشگاهی ۱۰ تا ۱۱ تست مطرح می شود.
سید محمد حسینی بازدید : 228 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

بسیاری از دانش آموزانی که به ما مراجعه می‌کنند یک عبارت را خیلی به کار می‌برند : «نمیتوانم درس بخوانم چون تمرکز ندارم». خیلی از آن ها فکر می کنند ذاتا آدم حواس پرتی هستند در صورتی که این دیدگاه غلط است چرا که تمرکز حواس یک امر اکتسابی است و ذاتی نیست. هر کس با هوش عادی می تواند به تمرکز حواس خیره کننده ای دست یابد و عوامل عدم تمرکز را از بین ببرد. البته حواس پرتی هیچ موقع به صفر نمی رسد اما میتوان میزان آن را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد.

چرا نمیتوانید تمرکز کنید؟

در دنیای مدرن امروزی خیلی چیزها باعث حواس پرتی می شوند. در دهه‌ی اخیر توانایی ما برای تمرکز کردن به شدت کاهش یافته و ظاهرا مقصر اصلی این افت تمرکز، فناوری و تکنولوژی است. فرقی ندارد کجا هستید و در چه شرایطی قرار دارید، گوشی هوشمند، تبلت و لپ تاب به راحتی توانایی مطالعه متمرکز را از شما می گیرند. عوامل دیگری هم در عدم تمرکز دخیل هستند که در زیر به آن ها اشاره کردیم.

معمولا هنگام مطالعه عواملی که سبب حواس پرتی شامل:

  • شبکه‌های اجتماعی
  • تماس‌ها
  • وب‌گردی بدون هدف
  • پیامک دادن
  • چک کردن ایمیل
  • تلویزیون
  • روابط، بحث و جدل ها
  • سر و صدا
  • خیال پردازی بیش از حد

چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم؟

تمرکز هنگام مطالعه برای هر دانش آموزی که می خواهد به مدت طولانی مطالعه کند بسیار مهم است. باید یاد بگیرید که چگونه مدت زیادی مطالعه کنید بدون اینکه حواستان پرت شود. پس بیایید راهکارهایی برای ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن نشانتان دهیم.

مکان مطالعه

اتاقی را در نظر بگیرید که همه چیز در آن به هم ریخته است. وسایل پخش و پلا هستند و کتابها هر کدام به یک طرف رها شده اند. هوای اتاق سرد است و از پنجره صدای آزار دهنده بوق ماشین ها شنیده می شود. آیا در این اتاق می توان مطالعه با تمرکز داشت؟ طبیعی است که جواب منفی باشد. یک مکان مطالعه خوب از الزامات ایجاد تمرکز هنگام درس خواندن است. در واقع اولین چیزی که میتواند به شما برای داشتن تمرکز بالا کمک کند مکانی است که در آن مطالعه می کنید چرا که روی نحوه تمرکز شما تاثیر زیادی دارد. برای رسیدن به بیشترین میزان تمرکز، محل مطالعه را درست انتخاب کنید.

چند توصیه در رابطه با مکان مطالعه:

  1. مکانی را برای مطالعه اختصاص بدهید در آن راحت باشید.
  2. در هوای سرد یا خیلی گرم توانایی تمرکز به شدت کاهش می یابد بنابر این محلی را انتخاب کنید که دمای مناسبی داشته باشد.
  3. محل مطالعه‌ی خود را تمیز نگهدارید، کتاب ها و جزوات خود را مرتب کنید و فضایی را به آن ها اختصاص دهید.
  4. ترجیحا در محل مطالعه تلویزیون در دسترس نباشد.
  5. کتاب‌ها، جزوه‌ها مورد نیازتان را کنار دست‌تان بگذاريد. اگر لازم باشد براي آن‌ها از جايتان بلند شويد يا مدّتي دنبالشان بگرديد، حواس‌تان بيش‌تر پرت مي‌شود.
  6. اگر سر و صدای زیادی می شنوید هدفونی تهیه کنید و آن را روی گوشتان بگذارید تا شنیدن صداهای پرت کننده حواس به حداقل برسد.

زمانی برای افکار مزاحم

ممکن است هنگام مطالعه افکار نگران کننده یا اضطراب آوری به ذهنتان برسد. افکار مزاحم رنج عدم تمرکز را به شما تحمیل می کنند پس لازم است راه چاره ای برایشان داشته باشید. هنگام مطالعه کنارتان یک کاغذ و خودکار برای نوشتن افکار مزاحم داشته باشید افکار را یادداشت کنید تا در زمان دیگری به آن ها فکر کنید با خودتان بگویید “بعدا به این موضوعات فکر میکنم الان وقت مطالعه است” . در اوقاتی را که برای افکار مزاحم در نظر گرفته اید تا میتوانید به آن فکر کنید و اگر نگرانی ذهنی دارید بر طرفش کنید.

تک کاری

اغلب شاید دوست داشته باشید چند کار را به صورت همزمان انجام دهید تا در وقتتان صرفه جویی شود. اما اشتباه می کنید! یک ذهن شلوغ عملکرد بالایی ندارد . انجام دادن چند کار به طور همزمان تنها قدرت یادگیری تان را کاهش می دهد. بنابراین هر بار که کاری را انجام می دهید فقط روی آن تمرکز کنید و بعد از اتمام آن به سراغ کار بعدی بروید. به عنوان مثال وقتی درس می خوانید فقط درس بخوانید و وقتی استراحت می کنید فقط استراحت کنید و به فکر درس نباشید.

خواب  و استراحت به اندازه کافی

بعضی از کنکوری‌ها تصور می کنند با کمتر خوابیدن و بیشتر درس خواندن نتیجه بهتری می گیرند. باید بپذیریم کاهش ساعت خواب برای مطالعه بیشتر به جای اینکه بازدهی داشته باشد باعث کاهش آن می شود. کمبود خواب شما را خسته و بی حوصله می کند و زمانی که در حال مطالعه هستید حواستان را نمیتوانید جمع کنید. این عالی است که ساعت‌های بیشتری درس بخوانید اما برای اینکه از ساعت مطالعه خودتان بهره ببرید موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • ساختار بدن انسان الزام می کند که روزانه ۷ تا ۸ ساعت بخوابید.
  • خواب کافی باعث رفع خستگی می شود وقتی که خیلی خسته هستید مطالعه فقط وقت تلف کردن است. بهتر است زمان کوتاهی را به استراحت اختصاص دهید.
  • بهترین خواب، خواب شب است چرا که خواب خوب شبانه تأثیر چشمگیری بر افزایش تمرکز حواس دار دارد و مهارت‌ یادگیری تان را افزایش میدهد.

شبکه های اجتماعی

اگر از من بپرسید بزرگترین قاتل وقت و تمرکز در دنیای امروزی چیست بدون وقفه جواب خواهم داد شبکه‌های اجتماعی. اپلیکیشن های ارتباطی بسیار جذاب هستند و البته مهم ترین خصوصیت آن ها وسوسه کردن است. وسوسه ای که هنگام مطالعه به سراغمان می آید و از ما می خواهد تا سری به شبکه های اجتماعی خودمان بزنیم و از رویدادهای تازه با خبر شویم. بهترین راهکار برای مبارزه با این مشکل خاموش کردن گوشی و دور کردن آن از خودتان است. اگر این کار نیمی خواهید انجام دهی حداقل کار این است که موبایل‌تان را روی حالت پرواز (airplane mode) قرار دهید و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان را ببندید یا اعلانات را بی صدا کنید.

ایست!

وقتی حواساتان پرت شد و ذهنتان درگیر موضوعی غیر از درس خواندن است، با فرمان ایست افکار خود را متوقف کنید. هر بار که متوجه عدم تمرکز خود شدید با صدای بلند بگویید “ایست، برگردیم سر مطالعه”

هدف و بازه زمانی مطالعه

واحد مطالعه خود را کوتاه کنید. مثلا اگر قصد دارید ۹۰ دقیقه درس بخوانید آن را به سه ۳۰ دقیقه تقسیم کنید و بعد از هر سی دقیقه ۵ دقیقه استراحت کنید.
قبل از اینکه شروع کنید به درس خواندن هدف مطالعاتی خود را تعیین کنید. به عنوان مثال با خود بگویید “می خواهم از صفحه ۳۶ تا ۴۵ را بخوانم”

مطالعه فعال

فعال بودن هنگام مطالعه کمک زیادی به شما در حفظ تمرکز می کند. در طول مطالعه زیر مطالب مهم خط بکشید و نکات مهم را یادداشت نمایید اینکار باعث می شود ذهن شما درگیر مطالعه و متمرکز شود. همچنین دنبال کردن خطوط متن کتاب با انگشت یا قلم می تواند در جهت جلوگیری از حواس پرتی به شما کمک کند.

تار عنکبوت

تا به حال به تار عنکبوت دست زده اید؟ اگر بار اول به تار عنکبوت دست بزنید تار تکان می خورد و باعث واکنش عنکبوت می شود. کافیست چند بار تکان دادن را تکرار کنید، عنکبوت هیچ واکنشی از خودش نشان نمی دهد. شما هم وقتی در حال مطالعه هستید اگر عامل مزاحمی در محیط وجود دارد (مثلا در با صدای بلند به هم می‌خورد) نباید در مقابل این عامل مزاحم واکنش نشان دهید تا حواستان را پرت شود. از روش عنکبوتی استفاده کنید و در مقابل حواس پرتی تسلیم نشوید.

کافئین

مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس کمک می‌کند. یک فنجان چای، قهوه و کافی میکس یا دیگر نوشیدنی‌های کافئين‌دار می تواند ذهن شما هنگام مطالعه متمرکز تر کند و خستگی را تا حدودی برطرف کند. البته مصرف زیاد کافئین نتیجه عکس دارد، در صورت زیاده روی باعث عدم تمرکز می شود.

نیاز ب تمرین

موفقیت در حفظ تمرکز و عدم حواس پرتی هنگام مطالعه یک شبه حاصل نمی شود بلکه نیاز دارد تا مدتی مواردی که برای تمرکز حواس گفتیم را اجرا کنید. بنابراین با تمرین روزانه روش هایی که مطرح کردیم لذت مطالعه متمرکز و به دور از حواس پرتی را برای خودتان بیشتر کنید.

سید محمد حسینی بازدید : 138 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

«چند وقتی هست که شروع به درس خوندن کردم اما هر چیزی رو که میخونم حس می‌کنم یادم رفته و باید به عقب برگردم و دوباره بخونمش؛ به همین دلیل خیلی زمان روی یک مبحث میذارم و وقتم از دست میره. چیکار کنم؟»

دوستان کنکوری ! به اتفاق بالا که برای بعضی از دانش‌آموزان میفته اصطلاحاً وسواس در مطالعه گفته میشه؛ اما جای نگرانی نیست. این مقاله را تا انتها بخونید و با به کار گیری راهکارهای عالی اون وسواس مطالعاتی خودتون رو تا حد ممکن کنار بذارید.

برای اینکه با وسواس در مطالعه مقابله کنید، راهکار های ساده ای وجود دارد:

کمک دانش‌آموز به خودش

هیچ شخصی به اندازه شما نمیتونه در رفع این مشکل بهتون کمک کنه. شما باید تصمیم بگیرید که با استفاده از روش‌های درست یکبار برای همیشه این مشکل رو از بین ببرید

بازیابی مطالب به جای بازخوانی

شما به جای اینکه مدام بر روی یک مطلب یا یک صفحه از کتاب درسی کلید کنید و خودتون رو اذیت کنید، میتونید با مرورهای منظم و از قبل تعیین شده مطالب رو مجدد بازیابی کنید. برای اینکه بتونید این کار رو هرچه راحت تر انجام بدید، باید برای درس‌های مختلف خلاصه نویسی کنید. خلاصه‌ها بهترین ابزار برای مرورهای شما در بازه های زمانی تعریف شده هست.

بالا بردن قدرت تشخیص نکات مهم

مطمئنن تو هر فصل از کتاب درسی، مباحثی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستن و طراحان سوالات کنکور سراسری توجه بیشتری به این مباحث دارن. شما باید به جای تکرار مطالب حاشیه ای تمرکر خودتون رو بر روی این مباحث مهم بذارید و با مرور این بخش‌های مهم کلیت هر فصل رو برای خودتون بازیابی کنید.

خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از مطالب

خلاصه نویسی به شما کمک میکنه با دقت و تمرکز بیشتری مباحث رو مطالعه کنید و همواره به دنبال پیدا کردن مهم ترین و کلیدی ترین مباحث باشید. در کنار خلاصه برداری، حاشیه نویسی هم میتونه تاثیر به سزایی در مطالعه شما داشته باشه. حاشیه نویسی برای درس هایی مثل زیست شناسی و شیمی میتونه خیلی مفید باشه. این دو از بهترین ابزارها، برای مرور سریع شما در هر درسی خواهند بود که در آزمون‌های جامع و همچنین دوران جمع بندی کمک زیادی به شما خواهند کرد.

پرهیز از تکرار زیاد

تکرار زیاد مطالب هیچ کمکی به شما نمیکنه، فقط زمان و انرژی شما رو میگیره و نتیجه اون یاس و نا امیدی هست. به جای اینکه دوباره به سراغ مطلب برید، از خودتون پرسش‌هایی از متن بپرسید؛ اگر تونستید به درستی پاسخ بدید جایی برای نگرانی نیست. با این تمرین میتونید این عادت وسواس رو تا حد زیادی کنار بذارید.

تست زدن و حل نمونه‌ سؤال

تست زدن هم به تسلط شما کمک میکنه و هم به شما نشون میده کدوم مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستن. بنابراین به شما توصیه میکنیم به جای تکرار کردن مباحث، زمان خودتون رو به تست زنی اختصاص بدید. حتما در نظر داشته باشید که تست‌های مهم و تست‌هایی رو که اشتباه پاسخ میدید رو علامت دار کنید تا با زدن مجدد اون‌ها نکات مهم برای شما مرور بشن.

مشخص کردن تعداد صفحه و زمان برای مطالعه

شما اگر قبل از شروع به مطالعه مطالب، زمان تعیین کنید و خودتون رو متعهد کنید که در زمان مشخص، مطالعه یک مبحث خاص رو به پایان برسونید خیلی کمتر دچار وسواس مطالعاتی میشید و راحت تر میتونید این عادت بد رو ترک کنید. در کنار مشخص کردن ساعت، حتما تعداد صفحاتی که مایلید مطالعه کنید رو هم مشخص کنید.

اعتماد به خود

به خودتون اعتماد داشته باشید و با جرئت به خودتان بگید که من این مطلب رو یاد گرفتم و دیگر نیازی به دوباره خوندن اون نیست و اگر خیلی شک داشتید، میتونید سوالاتی  مطرح کنید در مورد موضوع و اگر به اون ها جواب دادید نشون میده مطالب رو خوب یاد گرفتید و نیاز به مطالعه مجدد نیست.

برای اینکه در مطالعه دچار وسواس نشید بهتر هست که یک مبحث رو به این شکل مطالعه کنید:

  1. در ابتدای شروع مطالعه‌ی هر مبحث، مدت‌زمان اون رو هم مشخص کنید؛ یعنی به طور مثال با خودتون قرار بزارید که ۱۷ صفحه از کتاب شیمی دوم رو در یک ساعت بخونید. اگر با گذشت نیم‌ ساعت ۷ صفحه پیش رفته بودید بدونید که باید در نیم‌ساعت باقی‌مانده ۱۰ صفحه‌ی بعدی رو حتماً مطالعه کنید.
  2. اگر این فرض ذهنی رو دارید که برای همان دور اول که یک مبحث رو میخونید باید تمام مطالب آن قسمت رو دقیق حفظ شده باشید باید به شما بگویم که این فرض ذهنی شما کمی اشتباه هست؛ زیرا وقتی می‌خواهید با یک دور (همان دور اول) تمام مطالب رو یاد بگیرید، هم وسواس پیدا می‌کنید و هم یک مبحث کم‌حجم از شما مدت‌زمان زیادی رو خواهد گرفت. پس تصمیم بگیرید که یک مبحث رو در طی یک هفته یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مرور کنید. برای مثال این روش در مطالعه‌ی درس زیست‌شناسی بسیار کارآمد است.
  3. در صورتی که از ماژیک های‌لایت استفاده می‌کنید در دور اول نکات مهم و عناوین رو حتماً رنگ کنید.
  4. بعد از پایان هر دور مطالعه‌ی یک مبحث ۱۰ الی ۲۰ تست منتخب از آن مبحث بزنید
سید محمد حسینی بازدید : 119 شنبه 05 آبان 1397 نظرات (0)

روش تست زنی مهندسی معکوس که با نام تست زنی بدون معلومات و درس خواندن محسوب می شود برخی داوطلبین را به این تصور انداخته که بدون مطالعه در سر جلسه آزمون تستی و کنکور سراسری حاضر شده و بر اساس شیوه هایی عجیب بر پایه احتمال و شانس به سوالات تستی پاسخ دهند. بگذارید خیالاتان را راحت کنیم! کسانی که به دانشگاه های برتر کشور راه پیدا کرده و رتبه های خوبی در کنکور کسب می کنند براساس تلاش و زحمت و تلاش های مداوم به موفقیت رسیده اند نه بر اساس شانس و اقبال! با در پیش گرفتن چنین روش های ناصحیح تنها آینده خود را خراب می کنید و زمان را به بطالت می گذرانید. تنها راهی که برای موفقیت وجود دارد همان مطالعه و درس خواندن مداوم تا روز آزمون و تلاش بسیار است.

تست زنی به روش مهندسی معکوس چه عواقبی دارد؟

اگر بدون دانش و معلومات به جلسه آزمون بروید به شدت به اعتماد به نفس و پشتکار خود آسیب می رسانید. حتی داوطلبانی که بهره هوشی بالایی دارند به دلیل اینکه تکیه آنها بر پایه شانس و اقبال است، موفقیت زیادی را کسب نمی کنند. در صورتی که پاسخ به تست ها درست باشد، داوطلب به این نتیجه می رسد که فرد خوش اقبال و خوش شانسی است و بنابراین برای دفعات بعد تلاش نخواهد کرد. نه تنها در کنکور که در سایر امتحانات و مسائل زندگی شخصی نیز به شانس و اقبال تکیه کرده و همین کار از او یک انسان تنبل می سازد. در صورتی که پاسخ به تست های کنکور اشتباه باشد و داوطلب نتیجه دلخواه خود را کسب نکند، به شدت اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. به طوری که خود را انسان بد اقبالی تصور می کند که هیچ شانسی برای موفقیت در کنکور ندارد. در این مورد هم تلاشی برای تست زدن نخواهد کرد.

تکنیک هایی که در روش مهندسی معکوس استفاده می شود چیست؟

ارتباط سوال با سرفصل دروس

هر تستی که برای شما آشنا نیست، ابتدا باید سرفصل آن را مشخص کنید. زمانی که شما تمامی کتاب را خوانده و به آن تسلط کافی داشته باشید، می توانید به راحتی حدس بزنید که تست ناآشنا مربوط به کدام سرفصل است. در این صورت بین سرفصل و چکیده کتاب با تست مربوط ارتباط نزدیکی وجود دارد. با هوشمندی تمام می توانید این ارتباط را پیدا کرده و پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

روش استنتاج فازی

در این روش هیچ گزینه ای حذف یا انتخاب نمی شود. در واقع به طور نسبی به ۴ گزینه نگاه می شود و هر گزینه دارای عدد درستی بین ۰ و ۱ است. به عنوان مثال در نگاه اول چنین به نظر می رسد که گزینه A خیلی درست به نظر می رسد، گزینه B تا حدودی درست، گزینه C کمی ۱ و گزینه D بعید به نظر می رسد. بنابراین با توجه به امتیازاتی که هر گزینه در ذهن ما کسب می کند، می توان آنها را اولویت بندی کرده و سپس گزینه صحیح را انتخاب کرد.

روش های جایگزینی و شباهت سنجی

زمانی که تست ناآشنا در مقابل شما قرار گرفته، می توانید گزینه ها را به دقت بررسی کنید. شما با معلومات قبلی باید بتوانید فرق و شباهت دو گزینه را بخوبی تشخیص دهید. در صورتی که دو گزینه شبیه به هم هستند اما با عناوین مختلفی ذکر شده باشند، دو گزینه را حذف کرده و سپس بین ۲ گزینه دیگر، یکی را انتخاب کنید. در این مواقع نیز می توانید از روش جایگزینی و میانبر نیز استفاده کرده و گزینه دیگر را نیز حذف کنید و در نهایت برای انتخاب گزینه صحیح تر، روش استنتاج فازی می تواند به شما کمک کند.

شاید این تکنیک ها در تعداد کمی از تست ها به کار بیاید، اما استفاده از این روش ها نیز به داشتن معلومات و دانش درسی نیاز دارد. بنابر این توصیه می کنیم که به جای یادگیری این نوع روش تست زنی (مهندسی معکوس) زمان خود را بر روی مطالعه دروس بگذارید تا نتیجه بهتری کسب کنید.

سید محمد حسینی بازدید : 189 دوشنبه 30 مهر 1397 نظرات (0)

در این بخش با بهترین های جزوه زیست یازدهم در خدمتتون هستیم. همانطور که آشنا هستید، درس زیست شناسی یکی از مهم ترین دروس کنکور رشته تجربی به حساب می آید. ضریب درس زیست شناسی برای زیر گروه یک و دو 12 و برای سه، چهار ، پنج 6 می باشد و این موضوع اهمیت مطالعه این درس کلیدی را بیشتر می کند. به همین دلیل ما در سایت دیجی کنکور جزوه زیست یازدهم را برای استفاده شما عزیزان قرار داده ایم. این جزوه به صورت فصل به فصل در و در 9 فصل تقسیم بندی شده که شما عزیزان می توانید جزوه زیست یادزهم را به صورت فصل به فصل و یا به صورت کامل دانلود نمایید.

دانلود کامل جزوه زیست یازدهم

در این بخش سعی کردیم گلچینی از بهترین های جزوه زیست یازدهم را به صورت فصل به فصل و همچنین به صورت کامل قرار داده ایم. برای دانلود جزوه ها کافیه زیر هر فصل روی دکمه دانلود بزنید.

جزوه زیست یازدهم

جزوه فصل اول زیست یازدهم :

در فصل اول جزوه زیست یازدهم موضوع تنظیم عصبی و نحوه عملکرد آن مورد برسی قرار گرفته است. مطالب مفهومی و ترکیبی جزوه فصل اول زیست  یازدهم، مقدمه ای می باشد که شما با یادگیری کامل آن می توانید سایر سر فصل های زیست یازدهم را بهتر یاد بیاموزید.



جزوه فصل دوم زیست یازدهم :

فصل دوم جزوه زیست یازدهم به موضوع حواس می پردازد و در خصوص گیرنده های حسی، حواس ویژه و گیرنده های حسی جانوران مباحث و نکاتی را مطرح  می کند ، انتهای جزوه فصل دوم زیست یازدهم به جمع بندی نکات کلیدی و مهم حواس پرداخته شده است.



در فصل 3 زیست دهم نکات کنکوری و حائز اهمیت موجود در متن کتاب درسی زیست سال یازدهم رشته تجربی درج شده است و در انتهای جزوه فصل سوم زیست یازدهم درباره دستگاه حرکتی و نحوه عملکرد آن ها توضیحاتی مطرح شده. این فصل یکی از فصل های مهم و حاوی نکات مفهومی است که پیشنهاد می شود چند بار این فصل مورد مطالعه قرار گیرد.


جزوه فصل چهارم زیست یازدهم :

فصل 4 جزوه زیست یازدهم به موضوع تنظیم شیمیایی در بدن می پردازد. در این فصل درس نامه از مطالب، به صورت تشریحی و کامل برای استفاده دانش آموزان قرار گرفته و موضوعات مهم فصل چهارم زیست یازدهم نیز به صورت نموداری به منظور یادگیری سریع تر ترسیم شده است.



جزوه فصل پنج زیست یازدهم :

فصل 5 زیست یازدهم شامل آموزش کامل و درسنامه تشریحی فصل ایمنی می باشد. از ویژگی های جالب جزوه فصل پنج زیست یازدهم، آموزش خط به خط فصل ایمنی است که در آن به نکات کنکوری و مهم فصل پنج پرداخته شده و در انتهای این جزوه جمع بندی و نکات کلیدی قرار گرفته است.



جزوه فصل ششم زیست یازدهم :

در این قسمت سایت دیجی کنکور جزوه فصل 6 زیست یازدهم را برای دانلود و استفاده شما عزیزان قرار داده است. موضوع اصلی فصل ششم ساختار سلولی و کروموزوم ها می باشد که در خصوص نحوه شکل گیری و کارکرد آن ها توضیحاتی تشریحی درج شده است.



جزوه فصل هفتم زیست یازدهم :

جزوه که در ادامه مطلب قابل مشاهده و دانلود می باشد، جزوه فصل 7 زیست یازدهم است. در فصل هفتم آموزش گام به گام تولید مثل قرار گرفته است، روش های تولید مثل جنسی در جانوران، انواع لقاح و وظایف دستگاه تولید مثل نر تنها بخشی از موضوعات متنوع جزوه فصل هفتم زیست یازدهم می باشد.

ما به شما توصیه می کنیم که حتما جزوه فصل 7 زیست یازدهم را از سایت دیجی کنکور دانلود کنید.



 جزوه فصل هشتم زیست یازدهم :

فصل 8 زیست یازدهم به مباحث مربوط به گیاه پرداخته و با دارا بودن درس نامه تشریحی و نکات مهم به یادگیری مفهومی دانش آموزان کمک به سزایی می کند. در جزوه فصل هشتم زیست یازدهم به اهمیت و نقش میوه در گیاهان نهان دانه و نحوه رشد گیاه پرداخته شده است. شما می توانید فصل 8 را از سایت دیجی کنکور دانلود کنید.



جزوه فصل نهم زیست یازدهم :

این فصل که فصل پایانی جزوه زیست یازدهم می باشد به دارای در سنامه جامع همراه با بیان نکات کلیدی است و شما با دانلود فصل 9 زیست یازدهم از سایت دیجی کنکور، قادر خواهید بود که موضوعات مهم و مفهومی این فصل را بیاموزید.



جزوه کامل زیست یازدهم :

به شما پیشنهاد می کنیم که به منظور تسریع در وقت و یادگیری اصولی، جزوه کامل زیست یادزهم را از سایت دیجی کنکور دانلود کنید و به ترتیب هر 9 فصل جزوه زیست یازدهم را مورد مطالعه قرار دهید. برای این کار کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید و جزوه نهایی و تکمیلی زیست یازدهم را دانلود نمایید.



ما از نظرات و انتقادات سازنده شما استقبال می کنیم :

دیجی کنکور همواره در تلاش است تا رضایت شما عزیزان را جلب نماید و بهترین جزوات و آموزش های درسی و کمک درسی را در اختیار شما قرار دهید، به همین دلیل از هرگونه نقد و انتقاد استقبال می نماییم.

منبع: جزوه های پایه ی یازدهم

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 347
  • بازدید ماه : 1,703
  • بازدید سال : 17,993
  • بازدید کلی : 87,424