loading...

دیجی کنکور

برای کسب یک رتبه ی خوب، فقط زیاد بودن ساعت مطالعه کافی نیست و باید خوب هم درس بخونید. قدم اول برای خوب درس خوندن، تمرکز داشتن موقع مطالعه است و بهترین راه برای

سید محمد حسینی بازدید : 133 یکشنبه 28 مهر 1398 نظرات (1)

مطالعه با کیفیت

برای داشتن مطالعه ای با کیفیت، موقعی که خسته اید، چند دقیقه استراحت کنید و وقتی که سرحال شدید، دوباره درس خوندن رو شروع کنید. ایک سری از کارها مثل پاکنویس کردن، قاتل زمان هستند. تا جایی که می تونید از کلاس به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و جزوهای مناسب در موقع تدریس معلم درست کنید که نیازی به دوباره نویسی و پاکنویس کردن نداشته باشید. رابطه ی آهنگ (حتی از نوع بدون کلام) با تمرکز، مثل رابطهی سنگ با شیشه است. موقع درس خوندن از این عادت ناپسند دوری کنید تا حواستون کامل به درسی که میخونید باشه. از اونجایی که پیشگیری، بهترین درمانه، موبایل رو در دورترین جای ممکن بذارید و بعد از تموم شدن درس، به گشت و گذار تو شبکه های مجازی و پیگیری اخبار روز دنیا بپردازید.

شکل گیری عادت ها

شکل گیری یک عادت جدید کار دشواری است، ولی ترک یک عادت قدیمی دشوارتر است. روش های نادرستی که طی چندین سال توسط دانش آموزان برای مطالعه کردن به عادت تبدیل شده است هم، از این قضیه مستثنی نیستند و تغییر دادن آنها به حدود یک تا دو هفته زمان نیاز دارد. یک یا دو هفته ای که اگر چه ممکن است سبب کاهش زمان مطالعه هم شود، اما پس از آن دانش آموزان از مطالعه ای به مراتب باکیفیت تر بهره مند خواهند شد. البته ممکن است افرادی علی رغم داشتن عادات غلطی در مطالعه، نتایج خوبی کسب کنند، اما در هر حال این نمی تواند مثال نقضی بر موارد مطرح شده باشد و حتی ممکن است که با تغیر عادات غلط این دسته از افراد به نتایج خارق العاده ای دست یابند.

من زیاد تلاش میکنم اما نتیجه نمیگیرم!

چرا گاهی اوقات، به اندازه ی تلاشی که کرده ایم، نتیجه نمی گیریم؟ چرا هر کاری که می کنم یک قسمت از درس نمیره تو مخم؟ قسمت های سخت رو چه جوری بخونم؟ چیکار کنم مطالب رو بهتر یاد بگیرم؟ کلیات اشتباه یعنی این که کار همیشگی رو انجام بدید و بعد توقع داشته باشید که نتیجه ی متفاوتی به دست بیارید. اگه هر کاری که به فکر تون میرسید رو انجام دادید اما حریف خوندن یک مطلب نشدید و چیز زیادی یاد نگرفتید، اصولا از دو حالت خارج نیست: و یا پایه ی ضعیفی دارید و مطالب مرتبطی رو که باید بلد باشید، بلد نیستید که تو این شرایط باید زمانی رو صرف فهمیدن قسمت هایی بکنید که توی اونها ضعف دارید. و یا این که ایراد از روش درس خوندن شماست و با یه تغییر روش می تونید بهتر از قبل به متن مسلط بشید.

راه حل عملی

بعضی از مباحث واقعا س خت هستند و انتظار نداشته باشید با یکی دو بار خوندن، اونها رو به طور کامل یاد بگیرید و علامهی دهر بشید! اروشی که برای خوندن قسمت های سخت خیلی نتیجه بخشه، مطالعهی جز به جزئه. یعنی به جای این که اول کل متن رو بخونید، بعد از خوندن هر پاراگراف، کل نکات و مفاهیم رو استخراج کنید و حتی در صورت لزوم به چند تا از تست های اون بخش هم جواب بدید تا نسبت بهش اشراف پیدا کنید و بعد برید سراغ قسمت بعدی و در نهایت که کل اون بخش رو خوندید، یک بار همه ی مطالب و پاراگراف ها رو مرور کنید و با حل چند تا تست جمع بندی مناسبی بکنید. موقع حل تمرین و تست زنی شروع کردن با سوال های سخت اصلا خوب نیست و باعث میشه کلی وقت و انرژی از بین بره. بهتره که از سوال های آسون تر شروع کنید و به تدریج که مسلط تر شدید، سوال های سخت تر رو حل کنید. مناسب نبودن فضای مطالعه، درگیر بودن ذهن و چنین مواردی هم به نوبه ی خود تاثیر گذارند و یادگیری رو دچار مشکل می کنن. موقع مطالعه عوامل حاشیه ای رو به حداقل برسونید.

منابع مناسب

یکی از عواملی هم که تو بازده مطالعه مؤثره، داشتن کتاب مناسبه. اگر دیدید تو فهم خیلی از مطالب یک درس مشکل دارید، شاید عوض کردن کتاب کمک آموزشی کارساز باشه. فقط قبلش نظر معلم و مشاورتون رو جویا بشید.

برنامه ریزی را جدی بگیرید

هر چقدر از اهمیت برنامه داشتن و برنامه ریزی کردن بگیم کم گفتیم. حتما هزاران بار در موردش شنیدید. اما چند نکته در مورد برنامه ریزی کردن به رشته های مختلف :

  • رشته انسانی : بچه های رشته انسانی باید چند نکته رو تو برنامه ریزی هاشون توجه کنند. باید به دروس فلسفه ، منطق و ریاضی انسانی بسیار توجه کنن که دروس رتبه ساز و در عین حال بسیار پر حجمی هستن. یک برنامه ریزی ایده آل برای این رشته باید به همه دروس بر اساس اهمیت توجه کنه.
  • رشته تجربی: زیست ، زیست و بازهم زیست باید توجه ویژه ای بهش بشه.
  • رشته ریاضی: درس هایی مثل هندسه و گسسته توسط خیلی ها کنار گذاشته میشه. شما به این دروس تو برنامتون توجه کنید که بسیار رتبه ساز میتونه باشه براتون.

جمع بندی : یکی از دلایل دشوار بودن مطالعه ی یک بخش، نداشتن تسلط در مباحث مرتبط با مطلب مورد مطالعه است. بنابراین می توان گفت که برای فهمیدن این دسته از مطالب، دانش آموزان باید نقاط ضعف خود را برطرف سازند. با وجود این باز هم نمی توان منکر سخت بودن بعضی از مباحث برای برخی از داوطلبان شد. همین مسئله دلیل خوبی برای داشتن اولویت های گوناگون در مطالعه و پاسخ گویی به سوالات کنکور برای هر فرد است و امکان دارد قسمتی که برای یک داوطلب سخت و غیر قابل فهم است، برای دیگری بسیار راحت باشد.


همچنین اگر به نمونه سوال یا گام به گام های ویژه نیاز دارید میتونید به دسته بندی های زیر در این بلاگ مراجعه کنید :

نمونه سوالات امتحانی

دانلود گام به گام

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 32
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 156
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 371
  • بازدید سال : 16,661
  • بازدید کلی : 86,092